Kære alle,

Som formand har jeg fået æren af at skrive det første blogindlæg i “den nye” Rønne Handelsstandsforening (RHF). Med dette sætter vi det første fodspor på vores helt nye hjemmeside og fejrer at vi som forening har gennemgået en massiv udvikling.

Hvorfor nyt?

I slutningen af 2014 ramte bestyrelsen muren: vi var kørt trætte i det administrative arbejde, mens vi samtidigt skulle opfinde sjove aktiviteter, vi efterfølgende skulle udføre – med 5-7 medlemmer i bestyrelsen, og problemer med at rekruttere flere, og følelsen af manglende opbakning fra medlemmerne, stillede vi os selv dette spørgsmål:

“Er tiden løbet fra os og RHF” ?

Vi var indstillet på at nedlægge foreningen! -Og så alligevel… skulle vi ikke lige give det en sidste chance?… Inden vi smed det sidste håndklæde i ringen, ringede vi til erhvervsudviklingskonsulent Mette Tiensuu, og bad om hjælp til at udnytte vores sidste chance! Vi blev alle hurtigt enige om, at Rønne som handelsby fortjente en “makeover”, en ny struktur, EN RYSTETUR!!

IMG_5538

Positivt kaos

I starten af 2015 indkaldtes medlemmerne til “krise og kaos møde” – og til vores store glæde var der stor opbakning! Mødet udviklede sig positivt og medlemmernes entusiasme skabte fælles stemning for at RHF skulle udvikles og fornyes. Efterfølgende blev alle medlemmer bedt om at beskrive Rønnes værdier, Rønne som mest autentisk og hvilke mål man ønsker for Rønne i fremtiden. En helt ny øvelse der skabte et positivt og fremadrettet syn på foreningen og Rønne som handelsby.

“Rønne -De 7 stænder” blev skabt!

Mette’s virksomhed samlede alle de gode ideer sammen og udviklede. “RØNNE – DE 7 STÆNDER”. En omstrukturering af foreningen og et helt nyt kommunikationskoncept. En synliggørelse via ny identitet, logo, grafik, hjemmeside, events og markedsføring. Noget af det tog os lidt tid at forstå, andet fangede vi med det samme:

Foreningens 115 medlemmer opdeles i 7 stænder (arbejdsgrupper), hvor hver butik/virksomhed bliver placeret sammen med kollegaer/ligesindede, der sammen skal vise Rønne frem med fokus på deres eget fagområde. I vores øjne en fantastisk ide!

“Rønnes service niveau er en oplevelse i sig selv” siger Mette

Dernæst indebar projektet at vi skulle tilbage til “rødderne” og holde fast i det vi er gode til: at yde en god og personlig service og tage os tid til vores kunder. Den personlige service eksisterer ikke på internettet, fagviden er bedst når den er personlig, og turisterne nyder oplevelsen at butikkerne tager sig tid til dem. Vi skulle synliggøre disse oplevelser, fremfor synligheden af kampagner, tilbud og udsalg! Derudover skulle vi lære at se hinanden som kollegaer og ikke konkurrenter! Hvis vi stod sammen om at skabe den gode oplevelse for gæsten, ville vi kunne vinde både turistens trofasthed, bornholmerens loyalitet og stå stærkere imod net-salget. Javel!! En stor mundfuld, men det gav mening.

IMG_5535

En – synes vi – helt igennem fantastisk ide

-og gudskelov bakkede vores medlemmer op om ideen på generalforsamlingen i 2015, hvor det blev besluttet at gennemføre projektet. Vi søgte kapital til at gennemføre projektet via lokale fonde, og uden deres hjælp havde vi aldrig kunnet gennemføre dette.

Så hermed en meget stor tak til
Bornholms Brand Fond, Sparekassen Bornholms Fond, Brdr.E. S., og A. Larsens Legat, Rønne-Knudsker Byting og Fonden for Beskæftigelsesfremmende Initiativer på Bornholm for den flotte støtte.

“Et vanvittigt spændende arbejde, hvor vores små grå hjerneceller i perioder kom
på overarbejde”!

Gennem hele 2015 har bestyrelsen i samarbejde med Mette Tiensuu arbejdet hårdt på at gennemføre det ambitiøse projekt. Vores nye Rønne kort, logo, og hjemmeside er blevet flot, synes jeg. De 7 grupper er begyndt at arbejde sammen og alle grupper har med stor iver kastet sig ud i arbejdet med at finde på nye aktiviteter. Vi oplever en helt ny og positiv tilgang fra medlemmerne og jeg må bare rose alle, stort og inderligt, for deres åbne sind og flotte tilgang til opgaverne.

Jeg tror virkelig på at Rønne som handelsby bliver synlig på en ny og spændende
måde, som både Bornholmerne og ikke mindst vores mange turister vil synes godt
om.

Nu er vi så ved at være klar til at ”skyde” projektet stille igang. De næste 3 måneder skal vi og alle medlemmerne lære den nye hjemmeside af kende, vi skal lære at markedsføre os på sociale medier, og få arrangeret de nye events. Til juni har vi aftalt at vi er “klar” og dermed præsenterer “Rønne -de 7 stænder” officelt med en fest og mere omtale af hvad vi kan nu! Jeg glæder mig som et lille barn og er oprigtig stolt over at vi har kunnet gennemføre dette for os store projekt som forhåbentligt vil bringe os godt ind i fremtiden – jeg håber at alle Bornholmere og vores turister tager godt imod vores nye tiltag.

“Blog-stafet”

Da dette er en “blog-stafet” og vi på denne måde langsomt lærer alle virksomhederne af kende ud fra deres person/viden/oplevelser/holdninger og ikke ud fra deres salg (i sig selv en meget sjov ide, synes jeg) har jeg valgt af give stafetten videre til vores medlem Bornholms Tidendes og glæder mig til at læse hvad Chefredaktør Søren Rosenlund Christensen har at sige om Rønne By!

Med venlig Hilsen

Jan Bidstrup